Jaarverslag Vlaco vzw 2022

Jaarverslag

2022 was het jaar waarin Vlaco haar dertigjarig bestaan mocht vieren. Maar dat was zeker niet de enige reden waarom we 2022 een interessant jaar mogen noemen. Ontdek hier (in blogformaat) wat we het voorbije jaar allemaal gerealiseerd hebben.

Heel wat zaken blijken in 2022 in lijn te liggen met het jaar ervoor. Te beginnen bij de cijfers rond selectieve inzameling en verwerking. In 2022 is er in Vlaanderen ruim 3,5 miljoen ton input verwerkt in de biologische verwerking. Dit is vergelijkbaar met 2021, maar wel aanzienlijk minder dan in 2020 en 2019. Vooral de gft- en groencompostering kennen een flinke terugval in 2022. Lees hier meer.

Hoewel 2022 een droog jaar was, en er dus minder tuin- en groenafval werd ingezameld, bleef de verkoop van compost status quo. De afzet van digestaat kende zelfs een mooie piek. Meer info vind je hier. Net zoals de afzet van compost, bleven ook de kerncijfers van certificeringscertificaten in 2022 bijna status quo. Je vindt het volledige artikel hier terug.

Dat kwaliteit voor Vlaco primeert, blijkt nogmaals uit het onderzoek rond de optimalisatie van de selectieve inzameling en vergisting van verpakt levensmiddelenafval in het kader van Cmartlife-project C13. In dit artikel wordt toegelicht hoe er omgegaan wordt met fysische verontreinigingen in biomixen om uiteindelijk tot een kwaliteitsvol digestaatproduct te komen.

Vlaco’s leden sluiten niet enkel de koolstof- en nutriëntenkringloop. Bij de organische verwerking van bioafval produceert de sector ook hernieuwbare energie(dragers): biogas, biomethaan, biomassa en/of warmte en stroom. De sector kreeg in 2022 heel wat uitdagingen te verwerken. Welke dat zijn, lees je hier.

Daarnaast blikken we ook graag terug op de stappen die we het afgelopen jaar in thuiskringlopen gezet hebben. Al 25 jaar is Vlaco een voorloper in thuiscomposteren en focust het al enkele jaren rond het bredere concept 'thuiskringlopen'. Hoe dat precies werkt, ontdek je hier.

Sinds 2013 focust Vlaco zich ook op voedselverlies bij huishoudens. Met andere woorden: het eten dat bij de Vlaming thuis wordt weggegooid. Daar hebben we in 2022 een grote digitale stap gezet. Om de gezinnen te helpen hun voedselverspilling (op een ludieke manier) aan te pakken, ontwikkelden we namelijk de app ‘Plan-eet’. Een app boordevol tips & tricks om zo bewust mogelijk om te gaan met voedsel. Meer info ontdek je op deze pagina.

En zoals hierboven reeds aangegeven, vierde Vlaco in 2022 haar dertigste verjaardag. Zo'n verjaardag moest uiteraard op gepaste wijze gevierd worden. Ontdek hier hoe we dat gedaan hebben. Tot slot is het belangrijk om nogmaals mee te geven dat Vlaco niet zou bestaan zonder haar leden. Ontdek hier wie dat precies zijn.

Hier vind je het volledige jaarverslag.. in blogformaat!